Dziś obchodzimy Światowy Dzień Świadomości Autyzmu (World Autism Awareness Day, WAAD) – na znak solidarności z osobami z autyzmem wiele budynków w Polsce i na świecie będzie podświetlanych na niebiesko.

Autyzm jest wśród nas. Wystarczy go poznać. Wystarczy zrozumieć, aby zmienić świat osób z autyzmem na lepszy. Obchody Dnia mają na celu podnoszenie świadomości społecznej na temat autyzmu. Wizja i inicjatywy pomogły w realizacji praw dzieci niepełnosprawnych i ich społeczności, zarówno w państwach arabskich, jak i na całym świecie. Coroczne obchody Światowego Dnia Wiedzy na temat Autyzmu mają zachęcić do podejmowania takich działań i zwrócić uwagę na niedopuszczalną dyskryminację, nadużycia i izolację, jakich doświadczają ludzie dotknięci autyzmem i ich najbliżsi. Jak podkreśla Konwencja Praw Osób Niepełnosprawnych, osoby z autyzmem są równe wobec prawa i przysługują im wszystkie prawa człowieka i podstawowe wolności. Dzieci z autyzmem są wśród nas.

 Kilka słów o historii. Światowy dzień autyzmu został ustanowiony w 2007 r. przez Zgromadzenie Ogólne ONZ z inicjatywy Kataru. Przyjmuje się, że autyzm jest, obok m.in. chorób nowotworowych i cukrzycy, jednym z najpoważniejszych zdrowotnych zagrożeń cywilizacyjnych XXI wieku. Symbolem solidarności z osobami autystycznymi jest kolor niebieski, stąd pomysł globalnej akcji „Zaświeć się na niebiesko”. W Polsce na niebiesko zaświecą się m.in.: Pałac Kultury i Nauki, Most Śląsko-Dąbrowski czy gmach Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie, a także Zamek w Lublinie, Ratusz w Kaliszu, Manufaktura w Łodzi, Spodek w Katowicach, Pałac pod Baranami w Krakowie. 2 kwietnia w wielu miastach co roku odbywają się ważne wydarzenia , niestety w tym roku ze względu na pandemie koronawirusa musimy zostać w domach, ale i tam możemy rozwijać świadomość autyzmu, ubierając się na niebiesko, rozmawiając z najbliższą rodziną o tej tematyce oraz z dziećmi podczas lekcji online.

Czym jest autyzm? Autyzm to przypadłość, która zaliczana jest do grupy symptomów zwanych wycofaniem, czyli unikaniem kontaktu ze światem zewnętrznym – z ludźmi i otoczeniem. Cztery razy częściej występuje u chłopców niż u dziewczynek. Cechą charakterystyczną tego zaburzenia jest to, że do pewnego momentu nie daje żadnych istotnych objawów – wszystko wskazuje, iż dziecko rozwija się prawidłowo. Zmiana następuje najczęściej między 18. a 48 miesiącem życia. Dziecko, u którego można podejrzewać autyzm ma zaburzony rozwój mowy, nie dąży do nawiązywania relacji społecznych, a wręcz izoluje się od nich oraz prezentuje sztywne i stereo-typowe wzorce zachowań. Według ostrożnych szacunków w Polsce na autyzm cierpi dziś ponad 30 tys. osób (w tym 20 tys. dzieci oraz 10 tys. osób dorosłych), a zaburzenia ze spektrum ujawnią się u jednego na 80 urodzonych w tym roku dzieci. Prowadzone na świecie badania epidemiologiczne wskazują, że wciąż wzrasta odsetek dzieci z autyzmem. Z najnowszych badań wynika, że w krajach o zaawansowanym poziomie rozwoju cywilizacyjnego autyzm staje się najczęstszą przyczyną niepełnosprawności u dzieci.